FORUM NOVE GLASBE

Ljubljana,
1.– 10. December 2020
8.– 9. April 2021

  • O FESTIVALU
  • SPORED
  • SKLADATELJ V FOKUSU

TELESNA URA

Skladatelj v fokusu/kurator: Ondřej Adámek

Izvajalci:
Shigeko Hata (sopran), ansambel Neofonía,
Tolkalni duo Drumartica, Kvartet saksofonov ROYA
in drugi
Ondřej Adámek & Steven Loy (dirigenta)

Forum Nove glasbe želi v zgoščeni festivalski podobi nadaljevati tradicijo, ki jo je dve desetletij vzgajal Pihalni kvintet Slowind s svojim Festivalom Slowind. Kontinuiteta se kaže v zavezanosti najsodobnejši glasbi in predstavljanju tiste glasbe 20. in 21. stoletja, ki v Sloveniji še ni našla svojega odmeva, preseganje v izrazitejšem osrediščanju na glasbo zadnjih dveh desetletij.

Takšen pristop je botroval odločitvi za prvega skladatelja v fokusu oz. kuratorja festivala: Ondřej Adámek (1979) je predstavnik najmlajše, a mednarodno že trdno uveljavljene skladateljske generacije. Prihaja iz Češke, rojen je torej še onkraj železne zavese, a je v svoji ustvarjalnosti že trden člen povezane Evrope brez političnih in estetskih meja. Za slovensko glasbeno kulturo, ki je kontekstualno vpeta v podobne okvire, je pogled Adámeka vabljiv, saj bi ga bilo mogoče primerjati s slovensko skladateljsko tvornostjo iste generacije (V. Žuraj, N. Šenk, M. Bonin, P. Strahovnik).

Adámek je festival zasnoval okoli programskega vodila Ura telesa, v katerem sta skriti bistveni prvini njegove kompozicije poetike – na eni strani telesnost in taktilnost ter na drugi strani močna odvisnost od časovne komponente, ritmičnega pulziranja. Zanimivo je, da obe glasbeni komponenti najmočneje zaznamujeta tudi vseprisotno popularno glasbo, s čimer je Adámekov izbor mogoče razumeti kot širši družbeni komentar.

Forum predstavlja 5 koncertov, ki skušajo osrednjo temo osvetliti vsakič iz nove perspektive. Prvi koncert se osredišča na »Trans«, posebno stanje telesa in duha, v katerem je presežen občutek časa. Vrhunec koncerta bo zvedba Andriessenovega dela Delavski sindikat, osrednjega »eseja« o svobodi in enotnosti. Drugi koncert z naslovom »Ledeno vroče« prinaša elektroakustično glasbo, pri čemer oksimoron naznačuje kontraste in spogledovanje z žanri glasbe hrupa in obsesivna ritmična pulziranja. Tretji koncert se osredišča na različne kvartete (godalni, tolkalni, saksofonski, dva klavirja v povezavi z dvema tokalcema), medtem ko naslov »Pulzirajoča telesa« poudarja zvezo med ritmičnim pulzom in telesno reakcijo. Četrti koncert, »Telesni vzorci« je t.i. nočni koncert (»late night concert«) in najbolj neposredno predstavlja temo celotnega ciklusa – dela izvajajo tolkalci na svojih telesih, pa tudi solistični dirigent s svojim telesom predstavi »tiho« skladbo. Zaključni koncert, »Karakuri«, je po trajanju in zahtevnosti najobsežnejši in prinaša dela za večji ansambel, koncert, s tem pa tudi festival, pa zaključuje skladba skladatelja v žarišču/kuratorja Adámeka, ki v središče postavlja tradicionalno japonsko mehanizirano lutko.

Z izjemo dela Vinka Globokarja bodo vse skladbe koncertnega ciklusa izvedene prvič v Sloveniji, sem pa gre všteti tudi naročila za nova slovenska dela, ki so jih prejeli Petra Strahovnik, Urška Pompe in Mauricio Valdés san Emiterio. Poleg naročenih del bodo prav na vsakem koncertu izvedena tudi druga slovenska dela (Larisa Vrhunc, Vinko Globokar, Neville Hall). Med deli tujih skladateljev pa gre omeniti predvsem svetovne klasike zadnjih treh desetletji (O. Adámek, S. Steen Andersen, L. Andriessen, F. Lévy, G. Ligeti, V. Globokar, G. Aperghis, M. Smolka).

1. koncert, 1. 12. 2020, digitalni dostop

Trans

20.00

Predkoncertni pogovor s Petro Strahovnik in Pihalnim kvintetom Slowind (moderator Gregor Pompe)
Dostopno na: https://uni-lj-si.zoom.us/j/99913670564
Meeting ID: 999 1367 0564

20.30

Kryštof Mařatka
hipnoza (hypnosy) [2006]
Luis Fernando Rizo-Salom
Štiri pantomime za šest glasbenikov (Quatre Pantomimes pour six) [2013]
Petra Strahovnik
Bistvo (Essence) [naročilo Foruma za novo glasbo 2020, novo delo]
Louis Andriessen
Delavski sindikat (Workers Union) [1975]

Pihalni kvintet Slowind, Neofonía, Steven Loy (dirigent)

 

2. koncert, 4. 12. 2020, digitalni dostop

Ledeno vroče

20:00

Predkoncertni pogovor z Mauriciem Valdésom san Emeteriem (moderator Steven Loy)
Dostopno na: https://uni-lj-si.zoom.us/j/93119709589
Meeting ID: 931 1970 9589

20.30

Simon Loffler
b [2012]
Joël Mérah
Prajna … v globokem spancu … (Prajna…dans un sommeil profond…) [2003]
Ashley Fure
Tresoča pljuča 2 (Shiver Lung 2) [2017]
Mauricio Valdés san Emeterio
Sodoben vžig [naročilo Foruma za novo glasbo 2020, novo delo]

Tolkalni duo Drumartica, Špela Mastnak, Jure Robek, Brina Kren, Mauricio Valdés san Emeterio

3. koncert, 7. 12. 2020, digitalni dostop

Utripajoča telesa

20:00

Predkoncertni pogovor s Fabienom Lévyjem in Yvesom Chaurisom (moderatorka Larisa Vrhunc)
Dostopno na: https://uni-lj-si.zoom.us/j/96016009763
Meeting ID: 960 1600 9763

20.30

Francesco Filidei
Tišina = Smrt (Demokracija) (Silence = Death (Democracy)) [2013]
Fabien Lévy

Skozi (Durch) [1998]
Yves Chauris
Slišim telesa (I hear bodies) [2010]
Larisa Vrhunc
Drobtine časa [naročilo kvarteta saksofonov ROYA, novo delo]
Carola Bauckholt
Ptice selivke (Zugvögel) [2011–2012]

Tolkalni duo Drumartica, Duo Dendrocopos, Kvartet saksofonov ROYA, Godalni kvartet Dissonance, Neofonía, Steven Loy (dirigent)

 

4. koncert, 10. 12. 2020, digitalni dostop

Telesni vzorci

20:00

Predkoncertni pogovor z Nevillom Hallom (moderator Steven Loy)
Dostopno na: https://uni-lj-si.zoom.us/j/95259206175
Meeting ID: 952 5920 6175

20.30

Neville Hall
in slišal sem glasove (et j’entendis des voix) [2016]
François Sarhan
Domača naloga II: v garaži (Homework II: In the Garage) [2008–2011]
Clara Iannotta
3 od 5 (3 sur 5) [2012–2013]
Vinko Globokar

?Corporel [1984]
Georges Aperghis
Iznajdbe (Retrouvailles) [2010]

Špela Mastnak, Luka Juhart, Duo Dendrocopos, Manuel Alcaraz Clemente

5. koncert, 8. 4. 2021,
Slovenska filharmonija, dvorana Marjana Kozine

Gibni šumi

19:30 

Predkoncertni pogovor z Jean-Lucom Hervéjem in Ondřejem Adámekom (moderatorka Larisa Vrhunc)

20:00

Thierry De Mey
Tišina mora biti! (Silence Must Be!) [2002]
Ondřej Adámek
Imademo [2011]
Jean-Luc Hervé 
4 [2012]
Simon Steen Andersen (1976)  
Vmes (Amid) [2004]  
György Ligeti
S piščalkami, bobni in goslimi (Síppal, Dobbal, Nádihegedüvel) [2000]

Shigeko Hata (sopran), Tolkalni duo Drumartica, Duo Dendrocopos, Klavirski duo Haas-Barcza, Neofonía, Steven Loy (dirigent)

6. koncert, 9. 4. 2021,
Slovenska filharmonija, dvorana Marjana Kozine

Karakuri

19:30

Predkoncertni pogovor z Urško Pompe (moderatorka Nina Šenk)

20:00

Martin Smolka
Prometna konica v nebesnih ulicah (Rush Hour in the Celestial Streets) [2007]
Urška Pompe
Prš [naročilo Foruma za novo glasbo 2020, novo delo]
Marko Nikodijević
glasbena skrinjica/avtoportret z ligetijem in stravinskim (in messiaen je tudi poleg) (music box/selbstportrait mit ligeti und strawinsky (und messiaen ist auch dabei)) [2001/2003/rev. 2006]
Ondřej Adámek
Karakuri – Mehanska lutka (Karakuri – Poupée Mécanique) [2011]

Shigeko Hata (sopran), Neofonía, Ondřej Adámek (dirigent)

 
 

Ondřej Adámek, skladatelj v fokusu/kurator festivala Forum nove glasbe 2020

Ondřej Adámek se je rodil leta 1979 v Pragi. Iz kompozicije je diplomiral na praški Akademiji za glasbo leta 2004, nato pa še na Konservatoriju v Parizu leta 2007. Njegova dela danes izvajajo najeminentnejše zasedbe po celem svetu. Tako so njegova dela že izvajale zasedbe Ensemble InterContemporain, Klangforum Wien, Godalni kvartet Diotima, Vokalni ansambel Jugozahodnega nemškega radia iz Stuttgarta, Ensemble Orchestral Contemporain, Orkester akademije Festivala v Luzernu, povabljen pa je že bil na festival v Donaueschingenu, Varšavsko pomlad, Festival Agora, na Dneve nove komorne glasbe v Wittnu in festival Les Musiques v Marseillu. Izostale niso tudi nagrade: Synthèse (Bourges 2002), Metamorphose (Brussels 2002, 2004), prva nagrada Madžarskega radia, Brandenburg Biennale (2006), Hervé-Dugardin – SACEM (2009), Tansman (Łodź 2010), George Enesco (2011). Med letoma 2014 in 2015 je bil štipendist Francoske akademije v vili Medici v Rimu.

Adámek je znan po tem, da preizkuša razširjene izvajalske tehnike na klasičnih inštrumentih, gradi nove inštrumente, se zanima za specifične inštrumentalne barve, ki jih nato povezuje z izrazito ritmično pulzacijo. Rezultati takšne kombinacije so izpostavljeno osebni in poudarjajo dramatične aspekte ter zvočno efektnost, ki je zmožna vzpostavljanja komunikacijskih vezi tudi s širšim poslušalstvom.

V zadnjem času se Adámek vse bolj uveljavlja tudi kot dirigent. Svojo opero Vse štima (Alles Klappt, 2018) je dirigiral na opernem bienalu v Münchnu, svojo opero Sedem kamnov (Seven Stones, 2016) pa na opernem festivalu v Aix-en-Provence. Dirigiral je že zasedbam Ensemble Moderne, Ensemble Musikfabrik, Komornemu ansamblu Neue Musik, Ensemble Orchestral Contemporain, Oslo Sinfonetta, Ensemble 2E2M, Ensemble Prague Modern,Vokalnemu ansamblu Accentus – Aix 2, Chorwerk Ruhr, Ensemble Ilinx ter Ansamblu Narodnega orkestra iz Lilla. Kot dirigent je ustanovil tudi lastno vokalno zasedbo NESEVEN, ki je skupaj s tolkalno zasedbo Eklekto pripravila turnejo po Evropi.

ondrejadamek.com