12. - 29. november 2021

Kuratorkin uvodnik

Novi red / ne-red: »sodobna glasba«
Izhajajoč iz globalnih sprememb, ki jih je sprožila digitalna revolucija, želi naš festival raziskati vprašanje, ali in kako se Novi red časa in prostora odraža v glasbi 20. in 21. stoletja. So stari sistemi reda (kategorije, kot so narod, spol itd., pa tudi razdelitev na zvrsti in sloge) danes še aktualni? Ali pa – nasprotno – morda spet postajajo vse pomembnejši? Kako vseprisotna dostopnost starih, novih in najnovejših skladb na internetu vpliva na delo mladih skladateljev? Je globalizacija zbližala sodobno glasbeno sceno?
In kdo ali kaj bo določalo glasbo 21. stoletja – in kdo ali kaj ji bo pripadalo, in zakaj – in kdo ali kaj ne? Se bodo uveljavljene zvrsti, kot so komorna glasba, ansambelska glasba itd., postopoma morale umikati drugim formatom?
Kaj danes pomeni ‘samovoljnost’ ali ‘upor’?

Iris ter Schiphorst

 

Na drugem Forum nove glasbe bo predstavljena pestra izbira sodobne glasbe, ki odraža interese in vizijo priznane skladateljice Iris ter Schiphorst (1956). Ta je izbrala vrsto solističnih, komornih in ansambelskih del sodobnih skladateljev, ki raziskujejo osrednjo temo festivala – povezavo med glasbo in digitalnimi mediji.

Kot umetnica je Iris ter Schiphorst doživela številne preobrazbe, ki jih lahko razumemo tudi kot različne preobleke ali tudi odraz večplastnosti postmoderne družbe. Delovala je kot klasična pianistka, pa tudi kot basistka, klaviaturistka in inženirka zvoka v različnih rockovskih in punkovskih zasedbah, zaradi česar je spretno manevrirala med različnimi glasbenimi zvrstmi. V Berlinu je nadaljevala še z gledališkimi in kulturnimi študiji ter filozofijo, med njenimi učitelji kompozicije pa sta bila Dieter Schnebel in Luigi Nono. Schiphorst se je intenzivno osredotočala tudi na elektronsko glasbo in tehnike vzorčenja, zato ni čudno, da se je v povezavi z zavedanjem o nujnosti socialne pravičnosti kot osrednjo temo festivala odločila izpostaviti povezavo med glasbo in različnimi mediji. Schiphorst je prepričana, da so digitalni mediji v zadnjih desetletjih bistveno spremenili glasbeno krajino, z demokratizacijo, dehierarhizacijo, deinstitucionalizacijo in individualizacijo na eni strani ter tehnološkim razvojem, ki vpliva tudi na umetniški »navdih«, na drugi strani. Tako so se kompozicijske tehnike, kot sta na primer vzorčenje in remiks, preselile na področje umetniške glasbe, kjer jih najmlajša skladateljska generacija uporablja z enako samoumevnostjo kot tradicionalne tehnike.

Forum nove glasbe 2021 bo poskušal predstaviti prav tak hiter vzpon in spremembe s skladbami sodobnih skladateljev različnih generacij. Šest koncertov se bo osredotočilo na različne glasbene kontekste. Prvi koncert, Idiosinkrazija: trije narodi, tri percepcije časa in sveta?, bo predstavil skladbe treh sodobnih skladateljev, ki posegajo in delujejo v različnih kulturnih in družbenih kontekstih. Drugi koncert, naslovljen Pluralizem, podaljšek, barva, bo v središče postavil različne zvočne svetove kot plod širše zasnovane ideje slogovnega pluralizma. Zametki slednjega se bodo zanesli tudi na tretji koncert/prvi nočni koncertu (Povratne informacije – sebi v bran), pripravljen v sodelovanju z Zavodom SPLOH, na katerem bosta predstavljeni dve novi skladbi, ki ubirata srednjo pot med performativno umetnostjo, konceptualno umetnostjo in svobodno improvizacijo. Koncert Raznolikost v digitalni dobi se bo osredotočal na dela, ki nosijo pečat postopkov, izhajajočih iz digitalnega sveta. Naslednji koncert, Rastoča klavirska pokrajina – reference z vsega sveta, bo postavil v središče klavir, vendar ne kot tipičen klasični instrument, temveč bolj kot vir za nove modifikacije, razširitve, preparacije in elektronske manipulacije. Zadnji koncert/drugi nočni koncert pa bo še enkrat predal besedo tehničnim rešitvam, ki se približajo sodobni metodologiji naredi-si-sam (DIY).

Skupno bo festival vključeval 6 koncertov s 4 novonaročenimi deli slovenskih skladateljev srednje in mlajše generacije, torej skupno 25 skladb, ki bodo prvič izvedene v Sloveniji. Poleg njih pa še 4 predkoncertne pogovore s skladatelji, izvajalci in muzikologi ter kompozicijske delavnice in muzikološki seminar z Iris ter Schiphorst in Rolfom Riehmom.

Forum nove glasbe 2021

Glasba in mediji

Skladateljica v žarišču/kuratorka: Iris ter Schiphorst

Ansambel Foruma nove glasbe, Christoph Grund, Magdalena Cerezo Falces

12. – 29. november 2021, Ljubljana

Vstopnine ni.

1. koncert, 12. 11. 2021, Slovenska filharmonija

19.30
Predkoncertni pogovor z Iris ter Schiphorst (moderator: Gregor Pompe)

20.00
Idiosinkrazija: trije narodi, tri razumevanja časa in sveta?

Iannis Xenakis: Anaktoria [1969] 
Uroš Rojko: Neofonía [2016, rev. 2021] 
Rolf Riehm: Hawking [1999] 

Magdalena Cerezo Falces
Ansambel Foruma nove glasbe
Leonhard Garms (dirigent)


2. koncert, 20. 11. 2021, Slovenska filharmonija

19.00
Predkoncertni pogovor z Aleksandro Bajde (moderator: Gregor Pompe) 

19.30
Pluralizem, podaljšek, barva 

Aleksandra Bajde: [O] [novo delo, naročilo Foruma za novo glasbo 2021]  
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje: Ključni podaljški (Essential Extensions) [1999] 
Franck Bedrossian: Robovi (Edges) [2010] 

Oskar Laznik, Klemen Leben, Sae Lee, Gašper Livk, Simon Klavžar


3. koncert/Nočni koncert 1, 20. 11. 2021, Slovenska filharmonija

21.00
Povratne informacije – v samooobrambo
 

Helmut Oehring: Leuchter [1994]
Tomaž Grom: Zlorabi me nežno/ljubeče (Abuse Me Gently/Tenderly) [novo delo, naročilo Zavoda SPLOH]   
Nina Dragičević: Ustavite se.  [novo delo, naročilo Zavoda SPLOH]  

Monika Babič, Katarina Leskovar, Sae Lee, Irena Z. Tomažin, Samo Kutin, Vid Drašler, Tomaž Grom

4. koncert, 25. 11. 2021, Slovenska filharmonija 

19.30
Predkoncertni pogovor z Vitom Žurajem (moderator: Gregor Pompe) 

20.00
Raznolikost v digitalni dobi!?

Misato Močizuki: Himera (Chimera) [2000]  

Mary Bellamy: Zemlja in nebo odsevata drug drugega (Earth and Sky Reflect Each Other) [2001] 

Vito Žuraj: Napetost (Tension)  [2018] 
Chaya Czernowin: Viža – povlečena skozi perje, goščavo, asfalt, žagovino in nevaren zrak, čigar zvoka ne bom pozabila  (Ayre – Towed Through Plumes, Thicket, Asphalt, Sawdust and Hazardous Air I shall not forget the sound of) [2015]

Mauro Lanza: Ovoji čebule (The Skin of the Onion) [2002]

Utku Asuroglu: Poslabšanje (Aggravation) [2014] 

Ansambel Foruma nove glasbe
Edo Mičić (dirigent)

Spletno predvajanje koncerta bo 2. decembra 2021 ob 20.00 na www.ljnmf.org/live.

5. koncert, 27. 11. 2021, Stara elektrarna 

19.00
Predkoncertni pogovor s Tilnom Lebarjem (moderator: Gregor Pompe) 

19.30
Rastoča klavirska pokrajina – reference z vsega sveta 

Joanna Bailie: Umetno okolje št. 8 (Artificial Environment No. 8) [2013] 
Mark Andre: S3 [2015] 
Tilen Lebar: Līmen II [ [novo delo, naročilo Foruma za novo glasbo 2021]  
Iris ter Schiphorst: Rajski kino (Eden Cinema) [1995]

Christoph Grund, Mauricio Valdés San Emeterio
Vstop prost. Zaradi omejenega števila sedežev priporočamo pravočasno rezervacijo vstopnic na drustvo.uho@gmail.com.

Spletno predvajanje koncerta bo 4. decembra 2021 ob 20.00 na www.ljnmf.org/live.

6. koncert/Nočni koncert 2, 27. 11. 2021, Stara elektrarna  

21.30
Lo-Tech
 

Stefan Prins: Klavirski junak 1 (Piano Hero 1) [2011] 
Brigitta Muntendorf: Javna zasebnost #2. Zakrinkani klavir (Public Privacy #2 Piano Cover) [2013] 
Milan Stibilj: Mavrica (Rainbow)[1969] 
Iris ter Schiphorst: Moj dragi latino ljubimec II (My Sweet Latin Lover II) [2002] 

Christoph Grund, Mauricio Valdés San Emeterio, Aleš Kacjan, Primož Sukič
Vstop prost. Zaradi omejenega števila sedežev priporočamo pravočasno rezervacijo vstopnic na drustvo.uho@gmail.com.

Spletno predvajanje koncerta bo 4. decembra 2021 ob 21.30 na www.ljnmf.org/live.


7. koncert, 29. 11. 2021, Mini teater

20.00
Predrugačenja

Ann Cleare: Niti sam nisem urar (I Am Not a Clock-Maker Either) [2009] 
Bernd Alois Zimmermann: Prisotnost (Présence) [1961]


Nejc Grm, Mauricio Valdés San Emeterio, Janez Podlesek, Igor Mitrović, Miha Haas, Tilen Artač
Vstop prost. Zaradi omejenega števila sedežev priporočamo pravočasno rezervacijo vstopnic na drustvo.uho@gmail.com.

Spletno predvajanje koncerta bo 6. decembra 2021 ob 20.00 na www.ljnmf.org/live

Vstop z izpolnjenim PCT-pogojem ob predložitvi osebnega dokumenta, obvezne kirurške ali maske FFP2.
Dokazila niso potrebna za mlajše od 12 let, ki se prireditve udeležijo z ožjimi družinskimi člani oz. skrbniki.

Nemška skladateljica nizozemskih korenin Iris ter Schiphorst je vrsto let delovala kot klasična pianistka, basistka, tolkalistka, klaviaturistka in tonska inženirka v različnih rockovskih skupinah, kar je v veliki meri zaznamovala njeno kasnejšo ustvarjalnost.

Njen katalog del zaobsega vse zvrsti, vključno s številnimi celovečernimi glasbeno-gledališkimi deli, filmsko glasbo in kar trinajstimi obsežnejšimi orkestrskimi deli, ki so jih prvič izvedli priznani orkestri, kot so Simfonični orkester Bavarskega radia, Nemški simfonični orkester iz Berlina, Simfonični orkester Berlinskega radia, Simfonični orkester Zahodnonemškega radia, Orkester Jugozahodnega nemškega radia, Orkester Gürzenich iz Kölna, Simfonični orkester BBC iz Londona, Simfonični orkester BBC iz Glasgowa, Nacionalni mladinski orkester Velike Britanije in drugi). Od poznih osemdesetih let se ukvarja tudi z večmedijsko umetnostjo.

Iris ter Schiphorst je sodelovala z vsemi vodilnimi ansambli nove glasbe (London Sinfonietta, Ensemble Modern, Ansambel Scharoun, Ensemble Recherche, Ansambel Ictus, Ansambel Mosaik, Neue Vokalsolisten, Ansambel BIT-20, Ansambel Musikfabrik, Ansambel Aventure, Ansambel Ascolta, Ansambel Collegium Novum Zürich, Ansambel Phace Vienna, Komorna akademija iz Potsdam, Godalni kvartet Arditti, kvarteta Doelen in Bozzini ter mnogi drugi).

Skladateljičina otroška opera Gosja služkinja (Die Gänsemagd, 2009) je bila z velikim uspehom postavljena na Dunaju, v Berlinu ter v Züriški operi. Njena glasba za otroško uspešnico Zverjasec (The Gruffalo, skupaj s Stefanom Lienenkämperjem), ki jo je za oder priredilo Lutkovno gledališče Potomci Hansa Wursta, krstno pa jo je izvajal Ansambel Scharoun v Berlinski filharmoniji, je bila vrsto let na sporedu otroških gledališč.

Za svoje orkestrsko delo Gravitacijski valovi (Gravitational Waves, z Urošem Rojkom), ki ga je leta 2016 krstno izvedel Nacionalni mladinski orkester Velike Britanije pod vodstvom Edwarda Gardnerja v Kraljevi dvorani Albert Hall v okviru festivala London Proms, je prejela navdušene kritike. Premiera njenega polgledališkega orkestrskega dela Imaginarno po Lacanu (Das Imaginäre nach Lacan) za igralca, orkester in elektroniko v živo s Salome Kammer v glavni vlogi in dirigentom Ilanom Volkovom v dunajski Koncertni hiši leta 2017 v okviru festivala Wien Modern je bila sprejeta z izjemnim navdušenjem tako občinstva kot kritikov.

Iris ter Schiphorst je prejela številne nagrade in štipendije, med drugim tudi prestižno umetniško nagrado mesta Heidelberg leta 2015. Od leta 2013 je članica Akademije umetnosti v Berlinu, od leta 2015 pa je profesorica za medijsko kompozicijo na dunajski Univerzi za glasbo in uprizoritvene umetnosti.